Förskolan Ängen, Examenarbete i arkitektur

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

Sammanfattning: Hur skapar man en en Reggio Emilia skola med en god utemiljö? Vad är en ens Reggio Emilia? Varför är en god utemiljö viktig? Hur fungerar dagens förskolor? Vad är bra och vad behövs förbättras? Det här examensarbetet har väckt många frågor som jag fått många givande svar på genom intervjuer, studiebesök och litteratur. Kunniga pedagoger, förskolechefer, ateljéristas, verksamma arkitekter och Naturskolan har tillsammans gett mig en inblick i deras vardag och vad det tycker är bra och vad de skulle vilja förbättra. Jag har försökt vara inlyssnande och alltid ha barnens bästa i fokus. Nästan alla barn i Sverige spenderar en stor del av sin barndom på en förskolan. Det är här många får sina första vänner, klättrar i träd, får ett första skrubbsår, testar att cykla på en trehjuling, bygger med lera och ser sin första nyckelpiga. Det känns viktigt för mig att förskolan är en plats man minns med värme och känner stolthet för. Inomhus som utomhus. På riktigt gräs och bland ljusa och inbjudande lokaler. Här ska små få känna sig stora och stora få känna sig små.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)