Representationen av islam och muslimer i religionskunskapsundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Islam är ett komplicerat ämne att skriva om eftersom vi befinner oss i en tid då många konflikter i världen idag på något sätt berör muslimska länder. Av denna anledningen är det av stor vikt att man nyanserar bilden av islam som religion men även av muslimer som individer. Skildringen av religionskunskapsundervisningen behöver vara fördomsfri och undvika alla möjliga stereotyper och fördomar som både islam och muslimer många gånger associeras med i vår västerländska kontext. Att se hur islam och muslimer representeras i religionskunskapsundervisningen utifrån olika perspektiv. Detta med utgångspunkt i befintlig forskning och sedan presentera vad forskningen säger och kommit fram till gällande presentationen av islam och muslimer i religionskunskapsundervisningen. Denna kunskapsöversikt avser att undersöka: Hur ser representationen av islam och muslimer ut i svenska läromedel för gymnasieskolan? samt hur representeras islam och muslimer i läroplanen för gymnasieskolan och hur kan det utvecklas? Vår kunskapsöversikt upptäcker att bilden av islam och muslimer i våra svenska läromedel för gymnasieskolan oftast beskrivs som en enhetlig och homogen grupp utan större nyanseringar. En del av läraruppdraget blir att kunna nyansera bilden av religioner för att kunna möta de krav som kurs - och läroplan ställer. Här är lärarens medvetenhet väsentlig för att kunna möta dessa krav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)