En intervjustudie om akademisk utbildning är lösningen till att vara anställningsbar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Anställningsbarhet kan ha flera olika betydelser och kan vara svårt att definiera. Det kan handla om allt från vilka kunskaper en individ besitter till huruvida en lyckas erhålla ett arbete. En akademisk utbildning kan vara ett hjälpmedel till att en individ blir mer anställningsbar på arbetsmarknaden men det är endast en aspekt av flera andra faktorer som kan påverka anställningsbarheten. Denna studie granskar huruvida en akademisk utbildning kan möjliggöra till att en individ blir mer anställningsbar. En akademisk utbildning har visat sig vara en förutsättning för att lyckas utveckla många av de personliga egenskaper som arbetsgivare söker. Bland dessa återfinns bland annat flexibilitet, att vara kommunikativ samt att kunna arbeta i samspel med andra individer. För att analysera den empiri som identifierats i denna studie har två teoretiska perspektiv tillämpats: det erfarenhetsbaserade lärandet där även Kolbs modell har tillämpats, samt Wengers teori om Communities of Practice. Dessa teorier avhandlar lärande utifrån erfarenheter samt huruvida människor lär sig i samspel med andra individer. För att kunna besvara studiens syfte har en kvalitativ undersökning genomförts med intervjuer där tio respondenter deltagit. Samtliga deltagare har haft olika utbildningar och yrkesroller. Här har deltagarnas personliga erfarenheter gällande begreppet anställningsbarhet varit centrala för att kunna besvara syftet för studien. Slutsatsen som kan dras av det resultat som identifierats är att en akademisk utbildning utgör en grund för att vara mer anställningsbar, samt ökar möjligheten till att kunna utveckla de personliga egenskaper arbetsgivare söker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)