Hälsinge låtverkstad : Och dess påverkan på ungdomars motivation att fortsätta spela

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka Hälsinge låtverkstad, dess förutsättningar, pedagogiska metoder och på vilket sätt dessa metoder kan bidra till att öka motivationen hos unga att fortsätta spela. Hälsinge låtverkstad har anammat flera olika aspekter som verkar motiverande för spelintresset, och därför ligger tre kvalitativa intervjuer med ledare för denna verksamhet till grund för studien. Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet. Den sociala gemenskapen är viktig i Hälsinge låtverkstad. Ungdomarna är i olika åldrar och alla slags instrumentalister får vara med på olika tekniska nivåer. I Hälsinge låtverkstad jobbar spel-, sång-, dans- och berättarverkstan tätt tillsammans fem kurshelger under ett år och de avslutar med en föreställning. Resultatet visar att det täta samarbetet mellan verkstäderna och olika minnesvärda ögonblick bidrar till ökad motivation. Upplägget med kurshelger som fylls med gemenskap och lek, inspirerande lärare och ett sammanhang att musicera tillsammans med andra, motiverar deltagarna att fortsätta spela. Tillfredsställda fysiologiska behov är en grundförutsättning för att motivation ska uppstå. Det är även avgörande för att deltagarna ska trivas, orka vara aktiva och koncentrerade under kurshelgerna. Hälsinge låtverkstad ordnar med mat och logi så att deltagarna känner sig trygga och välkomna. Deltagarna blir sedda utifrån där de är och pedagogerna anpassar arrangemang och skapar den slutgiltiga föreställningen efter deltagarnas olika nivåer och instrument. Hälsinge låtverkstads tydligaste målsättning är den årliga slutproduktionen. Samtliga respondenter upplever emellertid själva arbetsprocessen, ”vägen dit”, som huvudmålet med verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)