Akustik och elevers uppfattningav ljudmiljön i klassrum : En undersökning av akustiken på gymnasieskolan NTI

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Klassrumsakustik behandlar rumsliga förutsättningar för ljudutbredning där god talhörbarhet är av vikt för elevers och lärares välbefinnande och möjligheter till goda lärmiljöer. Även kognitiva förmågor som minnesfunktioner påverkas av ljudmiljöer, där lägre bakgrundsljudnivåer och kortare efterklangstider förordas av forskning och byggnadstekniska standarder. Bakgrundsljudnivåer, efterklangstider T20 och reflexnivåer C50 kan tillsammans ge en bild av en god ljudmiljö för lärande i klassrum. I denna undersökning har fem klassrums ljudmiljöer utvärderats och enkätundersökningar har använts för att undersöka elevers och lärares subjektiva upplevelser av dessa ljudmiljöer under aktuella lektionstillfällen. Det har inte kunnat dras några tydliga korrelationssamband mellan akustiska data och subjektiva upplevelser av ljudmiljön från denna undersökning. Dock har undersökningen erhållit akustiska mätvärden från de aktuella klassrummen och speciellt två av klassrummen har funnits undermåliga i jämförelse med riktvärden från standarder med avseende på efterklangstider.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)