Gruppundervisning i piano Erfarenheter hos kinesiska och svenska lärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att analysera undervisningen i pianogrupplektioner ur kinesiska och svenska pianopedagogers perspektiv för att begripa fördelarna och nackdelarna med gruppundervisningsmetoderna och lärarnas tankar om inlärningseffekter. Detta kan förbättra förståelsen av pianoutbildning och möjligen även bidra till en förbättring av hur man använder det intelligenta pianot och leda till ytterligare utforskning av gruppundervisningens metoder. Teori: Analysen följer den didaktiska principen att individualisering är nödvändig i gruppundervisning. Pianoundervisning skiljer sig från undervisning i andra di-scipliner. Den kan inte bara undervisa om teori. Det är ett praktiskt och högtek-niskt ämne. Eleverna har olika personligheter och talanger, och deras förmåga och fysiska samordningsförmåga är också mycket olika. Lärare bör observera elevernas reaktioner i undervisningen och ofta kommunicera med dem. Metod: Sex pianolärare (fyra kinesiska och två svenska) har intervjuats. Resultat: Det finns liknande och olika åsikter från svenska och kinesiska informanter, vil-ket också speglar gruppundervisning i två olika länder. I studien framgår att det finns fler fördelar än nackdelar i gruppundervisning. En kollektiv miljö kan stimulera elevernas intresse av att lära. Många elever upp-muntrar och främjar varandra. Gruppundervisningsformen kan spara lärarresur-ser och förbättra undervisningenseffektivitet. Tekniken tillåter individuell hand-ledning i gruppen, multimedieenheter ger tekniskt stöd för gruppundervisning. Uppkomsten och utvecklingen av smart piano har injicerat nya element i piano-gruppundervisningen. Smart piano erbjuder en ny utbildningsplattform av arti-ficiell intelligens. Detta ger högteknologiskt tekniskt stöd för att lära sig piano, vilket kommer att ge innovationer i pianogruppundervisning. Det finns vissa nackdelar i pianogruppundervisning. Elevernas nivå är ojämn och framstegen inte desamma. Det är ett svårt problem att leda den kollektiva 3 undervisningen samtidigt som man leder varje elevs personlighetsutveckling. Men efter många års praktik i undervisningen har pedagoger ackumulerat en stor erfarenhet att hantera och lösa dessa problem. Pedagogerna gav mycket värde-fulla åsikter om hur man hanterar skillnaderna i nivåer och förmågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)