: Kläders påverkan på kundbemötandet - en studie om kläders påverkan på kundservice inom detaljhandel

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Kundservice har blivit allt viktigare inom detaljhandel i och med den ökade försäljningen som sker på internet. Kundservice har nästan blivit en form av marknadsföring för fysiska butiker. Trotts den hårda konkurrensen mellan butiker på marknaden kan man som kund uppleva dålig service och kundbemötande. Det kan bero på fler faktorer, en av faktorerna skulle kunna vara att butikssäljare är snabba att kategorisera kunder efter deras attribut. Så hur stor påverka har egentligen våra kläder på människors bedömning om oss? Kan kundbemötandet i butik påverkas av de kläder som en kund bär? Detta är frågor som väckte intresset för ämnet i den här studien och som ligger till grund för studiens huvudfråga. Syftet är att få en större förståelse för butiksförsäljares agerande mot olika kunder, samt att undersöka om kläderna har någon påverkan på varför de bemöter kunder på olika sätt. Vi vill även undersöka om det skiljer sig i kundbemötandet mellan en stor och en liten butik och vad det i så fall beror på. Det har genomförts deltagande observationer, enkätundersökning samt intervjuer med butiksförsäljare. Där deltagande observation utfördes på Hennes & Mauritz, NK Fashion & Denim samt Sally Jones i Göteborg. Därefter har vi analyserat våra resultat med den teoretiska data vi fått fram. De metoder vi har valt att använda oss av anser vi vara mest lämpade för att kunna besvara studiens frågeställning. Resultatet visar att kundbemötandet kan variera beroende på vad kunden har på sig, men främst på ett positivt sätt. Det vi sett är att de tillfrågade i undersökningen upplevt att de i regel fått ett bra kundbemötande. I dom fall de varit mer välklädda har personerna endast känt att de fått ett ännu bättre bemötande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)