Matematikundervisning i förskolan : en litteraturstudie om pedagogens roll och matematiska aktiviteter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Björklund och Palmér (2018, s. 210) lyfter att en undervisningsmiljö med en hög pedagogisk kvalitet skapas om pedagogen aktivt deltar och i samspel med barnen planerar för en matematisk verksamhet där barnens intresse och erfarenheter tas tillvara på. Våra erfarenheter under förskollärarutbildningen och våra år som yrkesverksamma är att matematik kan upplevas som svårt och att matematikundervisningen i den svenska förskolan till stor del präglas av antal och siffror. Syfte Syftet med vår systematiska litteraturstudie är att undersöka vilka matematiska aktiviteter och strategier som används av pedagoger i förskolan idag, samt vilken roll pedagogen har i matematikundervisningen. Metod Vi har valt att analysera vetenskapliga artiklar för att undersöka vilka strategier pedagoger arbetar med i sin matematikundervisning i förskolan, samt vilken roll de har i matematikundervisningen. Resultat I vårt resultat utifrån vetenskapliga artiklar kan vi konstatera att pedagogens roll är avgörande för hur matematikundervisningen i förskolan är utformad. Pedagogen ska vara en vägledare som genom samspel och olika strategier skapar möjlighet till matematisk förståelse hos barnen. Pedagogen ska ta hänsyn till varje barns olika förutsättningar samt ta tillvara deras intresse och initiativ när de planerar sina matematiska aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)