Fiveyearolds language ability : Relations between language ability and interplayibility

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka femåringars språkliga förmåga, samspels- och kommunikationsförmåga, samt att ta reda på om det förekommer några samband mellan dessa aspekter. Vi har under vår utbildning på HLK läst en kurs som heter ”Läs- skriv- och matematikutveckling” och denna behandlar främst utvecklingen hos barn från sex år och uppåt. Detta medförde att vi ville veta mer om hur det förhåller sig bland de yngre barnen. Genom att ta del av olika forskares teorier angående språk och språkutveckling, samt observationer på två förskolor, har vi lyckats uppnå vårt syfte med arbetet. Observationerna har utförts under fem veckors tid och 19 femåringar har observerats och sedan har data analyserats. Undersökningen är utformad som en empirisk och kvalitativ studie. Kartläggningen av barnens språkförmågor, samspels- och kommunikationsförmågor har skett utifrån TRAS (Tidig registrering av språkutveckling). Anledning till att TRAS har använts som observationsmaterial, är att det finns få kartläggningsmaterial för barn i förskoleåldern och att vi sedan tidigare känner till materialet. Vi har under vår studie sett att barn som har problem med den språkliga förmågan och framförallt talet, även har svårigheter att finna en plats i barngruppen och känna sig delaktiga i sociala sammanhang. Det är oerhört viktigt att man som pedagog lyfter fram dessa barn och tidigt ger dem stöttning för att deras språkutveckling inte ska hämmas. Lärandet är en process där barn och pedagoger samverkar med varandra. Det sociala samspelet är väldigt viktigt för barns lärande och utveckling och därför måste stor vikt läggas vid dessa områden i förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)