A study in design of covers for self help books concerning depression

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Studiens syfte var att utforska hur bokomslag för självhjälpsböcker inom kategorin depression bör formges för att passa den specificerade målgruppens perspektiv och ämnets karaktär. Syftet besvarades med hjälp av fyra frågeställningar. Inledningsvis undersöktes teori och målgruppens preferenser i en förstudie. Därefter följde ett designarbete där författarna formgav fyra bokomslag utifrån förstudien: Bokomslag 1 (Bubblor) som fokuserar på ett abstrakt, personligt, modernt och dynamiskt uttryckssätt, Bokomslag 2 (Vattenfärg) vars gröna vattenfärgsmotiv går från mörkt till ljust för att symbolisera livets olika nyanser och skeden, Bokomslag 3 (Paper Art 1) vars motiv symboliserar att ta sig igenom det mörka för att komma fram till ljuset, samt Bokomslag 4 (Paper Art 2) som med sitt motiv väcker associationer till hav och fokuserar på att skapa en harmonisk och hoppfull känsla. Avslutningsvis utvärderades omslagen av målgruppen, där Bokomslag 2 och 4 fick bäst respons och ansågs mest lyckade. Den avslutande frågeställningen var övergripande och syftade till att hitta aspekter som kan vara viktiga att ta i beaktande vid formgivning av bokomslag inom kategorin. I studien kunde ett antal mönster utrönas i vad målgruppen värdesätter. Följande riktlinjer skapades därefter, som rekommendationer vid formgivningen: det är svårt men viktigt att skapa en balans mellan positivt och dystert i omslagets stämning; abstrakta motiv med en lämplig symbolisk koppling till ämnet är att föredra; det är positivt om bokomslaget sticker ut från mängden; målgruppen uppskattar omslag som känns estetiskt tilltalande, moderna och färgrika; linjära teckensnitt är att föredra då de upplevs moderna och tydliga; omslaget bör inte avslöja bokens innehåll och ämne för tydligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)