Varumärken på filmduken -Vem lägger dem på minnet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att utöka kunskapen och förståelsen om produkt-placering. Vi vill undersöka hur människor från två generationer uppfattar samt reagerar på produktplacering. I tillägg till detta utreder vi även vilken inverkan olika typer av produktplacering har på de två grupper. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska referensram beskriver Lehu´s Kategorier och Russell´s Dimensioner. Dessa sammankopplas med kognition samt sociala- och biologiska skillnader mellan åldersgrupperna. Vi använder oss av Elaboration Likelihood Model, perceptionsteorier och varumärkeskännedom. Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts med kvantitativa inslag där en abduktiv forskningsansats har antagits. Undersökningen genomfördes genom att respondenter från två fokusgrupper fick titta på en samling filmklipp från James Bond och svara på individuella enkäter med efterföljande gruppdiskussioner. Empiri: Vårt empiriska material är sammanställt från två fokusgrupper med Baby Boomers och Generation Y. Resultatet är utläst från enkäten och gruppdiskussionen. Slutsats: Vi kan inte säkerställa att det finns en skillnad i uppfattning av produktplacering mellan våra två åldersgrupper. Däremot finns det, enligt vår undersökning, tendenser som tyder på att yngre människor uppfattar produktplacering i större grad än äldre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)