Rektors pedagogiska ledarskap : uppfattningar ur ett rektor- och lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar rektorns pedagogiska ledarskap utifrån ett rektor- och lärarperspektiv. Syftet med den genomförda studien är att undersöka och försöka förtydliga hur rektor själv och lärarna idag uppfattar rektorns pedagogiska ledarskap representerat av situationen på kommunala skolor. Utifrån detta syfte formulerades tre frågeställningar som behandlar vad begreppet rektorns pedagogiska ledarskap innebär formellt, hur rektorn utövar pedagogiskt ledarskap samt vilka ramar som påverkar rektorns pedagogiska ledarskap. Metoden som användes för att samla in datamaterial var halvstrukturerade intervjuer med två rektorer och åtta lärare på två kommunala skolor (F-6). Datamaterialet kategoriserades utifrån intervjuer och frågeställningar. Analysen presenteras utifrån studiens frågeställningar och analyseras utifrån de teoretiska utgångspunkterna som är ramfaktorteorin och socialpsykologiskt perspektiv. Resultatet visar att ingen av rektorerna eller lärarna på de två skolorna exakt kan definiera vad rektorns pedagogiska ledarskap innebär. På båda skolorna visade det sig att rektorn utövar sitt pedagogiska ledarskap på flera olika sätt. Det framgår särskilt att det inte finns tillräcklig tid för rektorns pedagogiska ledarskap trots att förväntan och målet hos lärare och rektor är att rektorn kan prioritera sitt pedagogiska ledarskap. Det är bland annat tydligt att andra arbetsuppgifter och ansvarsområden tar tid från rektorns pedagogiska ledarskap. Båda kategorier som intervjuade i studien anser att rektorn är ansvarig för att all lärare på skolan känner till och är överens om vad styrdokumenten innebär och att de följs. Samtidigt framhålls det att styrdokumenten är otydliga och svårtolkade. Det framkommer också att rektorn befinner sig i ett korstryck av förväntningar och krav både underifrån av lärarna på skolan och uppifrån av politikerna. Detta medför att det pedagogiska ledarskapet blir lidande av både korstrycket, tidsbristen och mängden av andra arbetsuppgifter som är kopplade till rektorns yrkesroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)