"Hon är en pojk-flicka" : Barns tankar om manligt och kvinnligt i Disneyfilmerna Herkules och Modig.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Martin Wendel; [2016]

Nyckelord: Genus; genuskontrakt; könsstereotyper; Disney.;

Sammanfattning: Denna studie behandlar genus i Disneyfilmer. Syftet med studien var  att undersöka hur pojkar och flickor i åldern 10-12 år talar om manligt och kvinnligt med utgångspunkt i Disneyfilmerna Herkules (1997) och Modig (2012), två populära filmer bland barnen på fritidshemmet. Utifrån en hermeneutisk forskningsansats har två gruppintervjuer utförts med sammanlagt åtta elever, fyra pojkar och fyra flickor. Under studien utgår jag ifrån Yvonne Hirdmans (1988) genusteori om ett genuskontakt och ett genussystem. Hirdman menar att det i samhället finns ett oskrivet kontrakt över bland annat vilka yrken, aktiviteter och intressen som förknippas män respektive kvinnor samt att det i samhället existerar ett system som kan liknas vid en könshierarki. Jag utgår även från Pygmalioneffekten, en teori utformad av Robert Rosenthal, och tillämpar denna teori på genuskonstruktionen. Pygmalioneffekten innebär således i detta fall att förväntingar på pojkar respektive flickor påverkar deras beteende. Resultatet visar att flera av eleverna talar om manligt och kvinnligt utifrån att könen vore dikotomier; två separata motsatser. Resultatet visar även att eleverna kopplar specifika drag till respektive kön. I studien framkommer det även att eleverna uppfattar mannen i Herkules som överordnad kvinnan; mannen äger kvinnan och använder henne som redskap. Eleverna uppfattar alltså en könshierarki. Utifrån resultatet kan jag dra slutsatsen att elevernas uppfattningar kan kopplas till Hirdmans (1988) genuskontrakt och genussystem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)