Henriksdalsskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Roderick Crafoord; [2018]

Nyckelord: Henriksdal Förskola;

Sammanfattning: Henriksdalsskolan är en forminspirerande expansion av Henriksdal. Den nya flygelliknande byggnaden tar språng i en samtida knytpunkt för kollektivtrafik, bostäder och stadsnatur. Tomten har länge varit en själlös plats som liksom ett tomrum håller alla dessa delar avsides, vilket skapar barriärer, otrygghet och brist på karaktär. Detta bör ändras. Henriksdalsskolan är placerad längst Henriksdalsallén, vänder sig mot nordväst och andas in utsikten mot Henriksdalskajen samt resterande Södermalm. Detta ska vara en inbjudande byggnad som gör området tryggt och säkert för alla förbipasserande, allra främst för barnen. Kommunikation har varit ett ledord under utvecklandet av Henriksdalsskolan, både storskaligt och småskaligt. Klassrum och allrum lever i symbios i den komplexa men tydliga planlösningen. Elever och lärare delar alla skolans våningar med avgränsande glasväggar som gör det enkelt för barnen att få tag i sina lärare och vice versa. Byggnaden i sin helhet är pusselbiten som saknas när nyckelområden som Slussen utvidgas, Gullmarsplan växer och tunnelbanans blåa linje byggs ut mot Nacka. Skolan är en samverkan mellan den traditionella betongvolymen och de moderna träpanelerna. Vridna vinklar med trädetaljer finns genomgående i balkonger, väggar och vindfång. Alla de absolut viktigaste funktionerna i skolan är lättillgängliga i nedre plan tillsammans med parkering för både bil och cykel. Idrottshallen är friliggande och avrundar skolgården som ligger som en grön länga vilken ansluter till Anders Franzéns park. Igen är spelar kommunikation huvudroll. Henriksdalsskolan är startskottet till ett verkligt stadsliv i en stadsdel som framtiden ännu har att upptäcka. Barriärer, otrygghet och brist på karaktär är längre inte ett problem, liksom tomtens själlöshet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)