Tillämpning av laborativt material : En analys av tidigare forskning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I de senaste internationella rapporterna, PISA och TIMSS, sjunker svenska elevers resultat i matematik. De försämrade resultaten visar att någon förändring i undervisningen måste ske. Under de senaste åren har laborativ matematik uppmärksammats. Denna systematiska litteraturstudie undersöker vad tidigare forskning säger om vilken påverkan laborativ matematikundervisning har på elevernas lärande. Detta sker utifrån frågeställningen: På vilka sätt påverkas elevernas lärande av laborativt matematikundervisning i årskurs 4-6? Resultaten visade att arbete med olika typer av laborativt material har en positiv påverkan på elevernas kunskap. Majoriteten av forskningen visade på förbättrade kunskaper hos eleverna. Elevernas attityder inför att arbeta med matematik ändrades i viss utsträckning till något positivt. Eleverna uttryckte att laborativ matematik var roligt och spännande. Dock görs i denna studie reflektionen att laborativ matematik inte blir något positivt enbart genom att tillämpa det i undervisningen. Läraren måste veta hur och varför det ska tillämpas. Vidare forskning hade kunnat göras kring hur materialen ska användas i undervisningen för att ge den bästa effekten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)