Könssegregering inom svensk verkstadsindustri : En undersökning av metoder för minskad könssegregering
Sammanfattning: CSR (Corporate Social Responsibility) är ett uttryck som innefattar företagets egna initiativ till förbättringen av samhället. En del av detta arbete inkluderar jämställdhet och bland annat hur ett företag arbetar för att minska könssegregation. Trots goda förutsättningar i rådande lagar och subventioner är könssegregeringen hög på den svenska arbetsmarknaden. Enligt lag måste alla företag ha en jämställdhetsplan, men detta har inte visats sig vara tillräckligt för att göra de förändringarna som fordras för att minska könssegregeringen på den svenska arbetsmarknaden. Det krävs att företag formar en bättre jämställdhetsplan för att möjliggöra en förändring och denna rapport kommer att fokusera på hur det kan göras. Basen till rapporten är uppbyggd av en teoretisk och en empirisk del. Den empiriska delen består av tre intervjuer och fokuserar på hur företaget Sandvik Coromant har arbetat för att minska sin könssegregation. Att studera Coromant var intressant då de under de senaste åren har arbetet med att utveckla sitt jämställdhetsarbete och därmed ökat mångfalden. I teorin studerades möjligheter till att minska den rådande könssegregeringen genom att arbeta inom företaget för att öka förutsättningarna för kvinnor och utåt från företaget för att attrahera flera kvinnor. Genom att analysera den teoretiska informationen och informationen från intervjuerna fastställdes en fem stegs metod för hur företag kan arbeta för att minska könssegregeringen; (1) få upp ögonen, (2) öka förståelsen för kulturen på arbetsplatsen, (3) utbilda och öka medvetenheten, (4) implementera jämställdhetsarbete i organisationen, (5) kontrollera och följa upp.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)