KOMMUNIKATIONENS BETYDELSE : Sjuksköterskans kommunikation med patienter om egenvård

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation kan innebära både att prata och lyssna. Tidigare forskning visar att patienter upplever brister i kommunikationen med sjuksköterskan som kan leda till vården kan bli svår att förstå. Orems teori bygger på den kapabla människan och egenvård. En vårdande relation krävs för att kommunikationen ska kunna fungera med patienten och sjuksköterskan har ett ansvar att uppfylla den kommunikationen för att patienten ska kunna utföra egenvård. Syfte: Syftet är att beskriva framgångsfaktorer och hinder för kommunikation om egenvård mellan sjuksköterska och patient. Metod: En deskriptiv litteraturstudie genomfördes med hjälp av sökning efter artiklar i tre databaser. Datamaterialet analyserades enligt en beskrivande syntes. Resultat: Resultatet visar att relationen mellan sjuksköterska och patient är viktig för att patienten ska få kunskap om egenvård. Sjuksköterskan måste också överföra kunskap genom undervisning som ska vara riktad mot patientens egenvård. Ett hinder för patientens inlärning är att sjuksköterskor beter sig undvikande mot patienten. Slutsatser: Egenvård sker på bästa sätt när sjuksköterskan och patienten samarbetar. Patienten måste bli motiverad till egenvård, annars kan den utebli. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)