Från Goodwill till Impairment test : Hur görs fördelningen till de kassagenererande enheterna

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Författare: Karin Lindgren; Carina Ödman; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Från och med den 1 januari år 2005 ska samtliga börsnoterade företag redovisa efter IFRS. Detta innebär bland annat att goodwill inte längre är föremål för planenlig avskrivning utan skall istället årligen testas för nedskrivningsbehov. Innan företaget kan göra ett nedskrivningstest måste all goodwill först ha fördelats ut på de kassagenererande enheter som väntas bli gynnade av synergierna i förvärvet. Därefter värderas goodwill med hjälp av lämplig värderingsmodell. Det största problemet för företagen med den nya goodwillhanteringen är att urskilja de olika kassagenererande enheterna. Uppsatsens syfte är att få en förståelse för den komplexitet som uppstår för företagen vid arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna och frågeställningarna den ämnar besvara är; Hur organiserar företagen arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna, från det att en goodwillpost har uppstått tills det att den fördelats ut över berörda kassagenererande enheter samt testats för nedskrivning? och Vad är företagens åsikter om regeländringarna i goodwillhanteringen? För att kunna besvara uppsatsens frågeställningar har fem djupintervjuer genomförts med företag noterade på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Ett tydligt mönster kunde utläsas av resultatet, varav en typprocess togs fram för att illustrera företagens arbetsprocess med de kassagenererande enheterna. Kort kan det sägas att arbetsprocessen ser ut enligt följande; Ett förvärv genomförs, goodwill uppstår som fördelas ut på en kassagenererande enhet, värderingsmodell samt diskonteringsränta bestäms och nedskrivningstestet genomförs. Företagens åsikter om de nya redovisningsreglerna skiljde sig åt. Tre av företagen ansåg inte att de nya reglerna bidragit till någon mer rättvisande bild eller underlättande av jämförelse företag emellan medan två av företagen ansåg att det hade gjort det. Uppsatsen kommer fram till två slutsatser. Den första att arbetsprocessen sker på liknande sätt i samtliga företag och den andra är att åsikterna om den nya goodwillhanteringen går isär. Dock kan inga generaliserbara slutsatser dras då uppsatsen endast omfattar fem företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)