ANVÄNDNING AV ”PLAYERRETENTION MECHANICS” FÖRATT ÖKA TRÄNINGSMOTIVATION

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Människor blir mer och mer stillasittande (Raustorp & Fröberg 2018). Tidigare forskning har gjorts för att ta reda på om det går att motivera mänskor till att röra sig mer med hjälp av aktiverade spel. Smeddincka, Herrlichb, Wangc, Zhangd och Malakae (2018) kom fram till att deltagare fick en högre motivation till att träna om de visste att de fick en belöning i ett spel för att göra det. Undersökningen i detta dokument har tagit reda på om det går att höja människors motivation till att motionera ytterligare med hjälp av specifika ”player retention mechanics”. Två versioner av en träningsapplikation har skapats. Deltagarna i undersökningen blev uppdelade i två grupper och fick testa en av de två versionerna under en vecka. Resultatet visade att de deltagare som testade applikationen med de specifika ”player retention mechanics” ökade antalet steg under veckan med 20.4%. Gruppen utan ökade enbart antalet steg med 11.2%.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)