Fake it until you make it : En uppsats om bluffenomenets påverkan på socionomen i sin yrkesroll

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Sammanfattning: Bluffenomenet är en inre upplevelse av att känna sig som en bedragare och en rädsla att bli avslöjad som otillräcklig i sociala sammanhang. Personer som upplever bluffenomenet tror sig ha övertygat sin omgivning om att de besitter mer kunskap och mer kompetens än de verkligen har och känner en rädsla för att deras brist på förmåga ska avslöjas av omgivningen. Syftet med uppsatsen var att undersöka på vilket sätt och i vilka sammanhang bluffenomenet påverkar socionomen i sin professionella yrkesroll i socialt arbete. Uppsatsens syfte har undersökts genom fyra intervjuer med yrkesverksamma socionomer genom en metodtriangulering där en kvantitativ enkät kombinerades med kvalitativa djupintervjuer. Innehållet i uppsatsen har utgångspunkt i symbolisk interaktionism som vetenskapsteoretisk tradition och den insamlade datan har analyserats utifrån teoretiska begrepp bestående av Bluffenomenet och Yrkesroll samt ett teoretiskt perspektiv i form av det dramaturgiska perspektivet. Uppsatsens huvudsakliga resultat visar att bluffenomenet framförallt uppkommer hos socionomer som är nya i sin yrkesroll eller befinner sig i ett nytt sammanhang arbetsmässigt. Bluffenomenet påverkar informanternas yrkesroll genom att arbetsuppgifter skjuts upp, osäkerhet gentemot klienter och en ödmjukhet inför den egna prestationen i arbetet. Uppsatsens diskussion lyfter bland annat komplexiteten i socionomens yrkesroll i form av andras och egna förväntningar. Uppsatsen kan genom de upplevelser som informanterna delat med sig av användas för att sprida kunskap om bluffenomenets uppkomst och sammanhang hos yrkesverksamma socionomer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)