DIGITALISERINGENS PÅVERKAN PÅ LEAN PRODUKTUTVECKLING

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Christopher Herron; Jesper BjÖrkman; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I dagens digitaliserade värld är konkurrensen för att skapa den nya marknadsledande produkten högre än någonsin. Detta leder företag till att applicera innovativa och välkända metoder för att förbättra sina produktutvecklingsprocesser, minska ledtider och därmed öka sin konkurrenskraft. En av dessa metoder är Lean som härstammar från biltillverkaren Toyota i Japan. Detta koncept lade sedan grunden för Lean produktutveckling, metoden är baserad på att eliminera onödiga processer genom att få människor inom organisationen att kontinuerligt leta efter förbättringsmöjligheter i vardagliga arbetsprocesser. För att förbättra en process vill företag ofta använda sig av modern teknik, men det visar sig svårt att implementera på rätt plats, på rätt sätt och dess effekt anses ibland vara överskattad. Syftet med denna studie är att gå djupare in i hur digitaliseringen gör ett avtryck på organisationers sätt att uppnå en Lean kultur. Detta leder till frågeställningen: “Hur påverkar digitalisering Lean produktutveckling?”. För att undersöka detta gjordes en kvalitativ studie där fyra semistrukturerade intervjuer utfördes. Respondenterna var erfarna inom både Lean produktutveckling och digitalisering, där samtliga för närvarande arbetar inom området på managementnivå. Resultat av dessa intervjuer visade att engagemang, ledarskap och därmed företagskulturen låg till grund för att arbeta Lean. Det tar även betydligt längre tid att bygga denna kultur än företag förväntar sig och det är svårt att mäta effekten av Lean. Vidare visade det sig att digitalisering endast påverkade Lean om det förbättrande en befintlig process, det vill säga att det i någon form ledde till ökat värdeskapande. Det visar sig att en vanlig fallgrop är introduktionen av ny teknik utan att ordentligt anpassa den utefter arbetet som ska utföras. Slutsatsen är att Lean är ett svårt koncept att hantera men ger företag ett rejält upplyft om det appliceras på rätt sätt. Dessutom ska digitaliseringen av processer endast ses som ett verktyg vars syfte är att stötta det befintliga arbetet. Vidare studier på digitaliseringens effekt på Lean produktutveckling behöver göras för att fullt förstå dess påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)