Barapapapa – I’m not leaving it : En fallstudie om hur Mc Donalds genom internal marketing motiverar till långvarigt medarbetarskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: I serviceföretag är personalens prestation viktigast då den liknas med tjänsten som levereras. Därmed kan organisationen bara bli så bra som medarbetarna tillåter, vilket gör det betydelsefullt med anställda som vill och kan utföra sitt arbete. Genom internal marketing ökar förutsättningarna för hållbara medarbetarskap genom att attrahera, utveckla och motivera personal då deras behov uppfylls.   Mc Donald’s är en verksamhet som visar att medarbetarnas inställning inför arbetet ändras med tiden och att ett tillfälligt arbete lätt kan förvandlas till en långvarig anställning. Trots linjära processer och inlärda procedurer fångar verksamheten personalens intresse och motivation. Då det saknas studier om internal marketing ur medarbetarsynvinkel var det relevant att få en förståelse för vad som motiverar medarbetarskapet, således genomfördes denna fallstudie med ett ”bottom-up” perspektiv. Eftersom internal marketing byggs upp från vad som motiverar och hur det möjliggörs genom empowerment och enabling utgick studien från Mc Donald’s som förebild utifrån en franchisekedja i Helsingborg. Syftet var att skapa förståelse för medarbetarnas val till långvarig anställning på Mc Donald’s för att sedan kunna bidra med nya perspektiv inom såväl forskning som andra verksamheter i servicebranschen. För att ge ett medarbetarperspektiv använde vi oss av kvalitativa intervjuer där det utifrån respondenternas beskrivningar växte fram nya teoriområden, som en del av grundad teori.   För att motivera (empower) sina medarbetare influerar en positiv företagskultur, belöning som speglar prestationerna, förutsättningar för karriärsutveckling samt engagerad personal som är entusiastiska inför arbetet. Respondenterna på Mc Donald´s beskriver att företagskulturen ger medarbetarna en stark gemenskap genom vilken en unik organisatorisk förståelse har formats. Vidare är all belöning bra men uppmärksamhet och konstruktiv feedback upplevs som viktigast. Att också kunna utvecklas inom verksamheten benämns som betydelsefullt för att kunna använda framväxten i såväl privatliv som arbetet. Engagemanget måste finnas för att ge en känsla av tillfredsställelse av att bli ett med företaget. Detta tillsammans med funktioner som möjliggör (enable) motivationen gör anställningen hållbar. Som stödfunktioner benämns ledarskap, kunskap och arbetsmiljö. Ett ledarskap som ser till att stötta, guida men också kontrollera underlättar medarbetarnas arbete och hjälper dem i utvecklingen. Att dessutom få tillgång till kunskapsbildning ger förutsättningar för självständighet tillsammans med en arbetsmiljö som är tillåtande och underlättar för effektivt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)