Testbaserat lärande

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Nelson Guedes; [2021]

Nyckelord: Testbaserat Lärande;

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka huruvida kontinuerlig testning kan stärka elevens inlärningsprocess samt ge värdefull information till läraren kring hur undervisningen skall utformas och utvecklas. Studier har visat att minnesspåren i hjärnan kan stärkas genom upprepad testning och denna metod har visat sig framgångsrik vid till exempel språkinlärning. Denna studie undersöker effekten av fenomenet genom att författarna utfört lektionsserier i teknik respektive matematik med inslag av testbaserat lärande. En test- respektive kontrollgrupp genomgick samma undervisning, men där testgruppen även veckovis fick genomgå moment där de testades på stoffet. Studien har undersökt huruvida någon mätbar skillnad kunnat ses mellan de olika gruppernas inlärning. Även elever och lärares upplevelser av testbaserat lärande har utvärderats. Inom teknikämnet kunde ingen mätbar effekt av testbaserat lärande observeras, men inom matematikämnet kunde en positiv effekt synas, där eleverna som genomgått en lektionsserie med testbaserat lärande hade något högre slutbetyg än kontrollgruppen. Denna effekt var mest uttalad i gruppen med lägre betyg. Både lärare och elever upplevde metoden som positiv och stärkande för inlärningen. Inom matematikämnet fanns en tendens att eleverna uppfattade testmomenten som stressande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)