"Någonting att samlas kring" : Förskollärares konstruktioner av digital teknik i relation till språkutvecklande undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Studiens syfte var att analysera förskollärares konstruktioner av digital teknik i relation till språkutvecklande undervisning. Initialt studerades litteratur som behandlar utbildning, undervisning, digital teknik och språkutveckling. Vidare bygger studien på en fokusgruppsdiskussion med fyra förskollärare. Detta är en kvalitativ studie med innehållsanalytisk ansats ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Resultatet indikerar vikten av medvetenhet om hur språktillägnande går till, vikten av medvetenhet kring konstruktioner av den digitala teknikens roll samt vikten av en vilja att förändra, en stöttande omgivning samt god och gedigen kompetensutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)