Politisk polarisering ur olika perspektiv

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats har i syfte att analysera och studera hur politisk polarisering framställs i ny och traditionell media i Sverige. Studien kommer att analysera detta genom att använda sig av en artikel och fyra twitter-inlägg där vi med hjälp av olika polariserings- teorier kommer att mäta och jämföra skillnaderna i mängden polarisering som framkommer beroende på om det är traditionell eller ny media. Fallet vi angriper är debatten kring kriminalitet i Sverige vilket är ett högt relevant och aktuellt ämne inom politiken idag. Fynden i uppsatsen är att beroende på vilken definition eller operationalisering man gör av begreppet polarisering så kan graden av polarisering i resultatet skilja sig avsevärt. På det fall vi undersökt visar det sig att ideologisk polarisering är ungefär lika högt på nya och traditionella medier medan affektiv polarisering är mycket högre på nya medier jämfört med traditionella.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)