Grundskolans värdegrund - en läromedels- och religionskunskapsanalys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Elina Engkvist; Rosén Victoria; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbetet lutar sig mot en läromedel- och läroplansanalys samt en analys av värdegrundsarbetet i religionskunskapsundervisningen. Vi har analyserat skolans värdegrund i både Lpo 94 och Lgr 11 och sedan jämfört dessa. Vi har även analyserat fyra läroböcker för att se hur väl de tar upp sådant som är värdegrundsrelaterat. Vi kan se att skolans värdegrundinte har förändrats så mycket i de olika läroplanerna. I de läroböcker vi har analyserat kan vihitta mycket lite som är värdegrundsrelaterat. Därför hjälper inte våra läromedel i arbetet att både gestalta och förmedla värdegrunden, som det tydligt står i läroplanen att vi ska göra. Läsaren kommer att få ta del av vad värdegrundsbegreppet innebär och hurvärdegrundsarbetet har förändrats i skolans verksamhet med åren. Läsaren kommer även att förstå att skolans verksamhet har en lång väg kvar i sitt arbete med värdegrunden. Vi har kommit fram till att det som är värdegrundsrelaterat bör genomsyra hela verksamheten och därför bör man integrera det i undervisningen. Detta kan göras på många olika sätt men vi har fokuserat på metoder som ger både kunskap och fördjupning av frågor som rör värdegrunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)