En studie i hur co-creation, no-creation samt co-destruction kan kopplas till kundnöjdhet : Hur påverkar direkta samt indirekta digitala marknadsföringsaktiviteter?
Sammanfattning: Enligt Service-dominant logic perspektivet delges en konsument ett värdeerbjudande som denne sedan agerar på. Beroende på interaktionsutfall påverkas kundnöjdheten. Kopplingen mellan interaktionsutfallen no-creation och co-destruction samt deras påverkan på kundnöjdheten är outforskad. Studien syftar till att undersöka individers upplevda kundnöjdhet av värdeerbjudanden som presenteras via direkta- samt indirekta digitala marknadsföringsaktiviteter. För studien konstruerades en modell där värdeerbjudanden via direkta (mejl) och indirekta (Facebook) digitala marknadsföringskanaler studerades. Detta för att skapa förståelse kring vilket interaktionsutfall; co-creation, no-creation eller co-destruction värdeerbjudandet resulterade i baserat på konsumenternas upplevelse samt hur kundnöjdheten påverkades. Föreliggande studie använde sig av en kvalitativ forskningsansats där tolv semistrukturerade intervjuer utfördes. Resultatet visar att vid direkta digitala marknadsföringsaktiviteter (mejl) var en lägre frekvens av värdeerbjudanden och mer information i mejlutskicken två faktorer som resulterade i co-creation med en ökad kundnöjdhet som följd. Utfallet no-creation uppkom om konsumenten hade en relation med värdeleverantören men saknade intresse vid tillfället för värdeerbjudandet, vilket resulterade i en oförändrad kundnöjdhet. Om frekvensen av värdeerbjudanden var för hög eller om värdeerbjudandena var icke-personliga uppkom utfallet co-destruction, vilket resulterade i en minskad kundnöjdhet. Vid indirekta digitala marknadsföringsaktiviteter (Facebook) visar resultatet att transparens från företagens sida gentemot konsumenten och anpassningen av värdeerbjudandet gentemot konsumentens preferenser var två faktorer som ledde till co-creation, med ökad kundnöjdhet som följd. Flertalet respondenter upplevde att de fick förväntade- eller icke intresseväckande värdeerbjudanden, vilka resulterade i no-creation, med en oförändrad kundnöjdhet som följd. Även vid indirekt digital marknadsföring ledde hög frekvens till co-destruction. Vilket även värdeerbjudanden som upplevdes göra personintrång gjorde. Dessa resulterade i minskad kundnöjdhet. Föreliggande studie styrker existerande forsknings slutsats; att co-creation leder till ökad kundnöjdhet. Vidare utökas förståelsen med en modell konstruerad av författarna för att tydliggöra det faktum att no-creation leder till en oförändrad kundnöjdhet och att co-destruction leder till en minskad kundnöjdhet. Därutöver visar studien vilka faktorer som påverkar konsumentens interaktionsutfall.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)