Irakiska föräldrars upplevelse av att uppfostra sina barn i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

Sammanfattning: Det finns många små barn vars föräldrar ursprungligen kommer från andra kulturer, och de har uppfostrats annorlunda än den nya kulturen. De flesta tidigare forskningarna visa att utländska föräldrar står inför flera utmaningar i uppfostrans process som att behålla sin identitet, modersmål och normer. Studiens syfte är att undersöka hur irakiska småbarnsföräldrar uppfostrar sina barn i Sverige. Forskningsmetoden är hermeneutisk där 10 föräldrar, varv fem mammor med barn i åldrarna 2–8 i en intervju, delade med sig av sina upplevelser och erfarenheter. Med hjälp av en tematisk analys identifieras fem teman som en förändrad syn på uppfostran: barn i centrum, en annorlunda familjekonstellation, genusbaserade normer i uppfostran, en diskrepans mellan föräldrars skyldigheter och barnens rättigheter och önskan att behålla föräldrarnas värderingar. Studiens resultat visar att det är en utmaning att uppfostra barn i en ny kultur, därför bör föräldrarna ta hänsyn till de kulturella skillnaderna för att undvika kulturkrock.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)