Postkolonial turism - En diskursiv kamp om konsumenters (o)medvetande
Sammanfattning: Marknadsföringen av dagens charterresor och framväxten av postkolonial teori står under en diskursiv diskrepans. Därför syftar denna studie till att utifrån postkoloniala perspektiv analysera diskurser i aktuell svensk marknadsföring och klargöra för om turisters kulturella resurser kan ha grunden i koloniala privilegier. Med utgångspunkt i att företagen har egenintresse av att marknadsföringen speglar konsumentens verklighet, kan diskurser om variation och valfrihet spås skapa ett extensivt utövande av global kultur där utrymmet, och intresset, för lokala verkligheter ter sig begränsade på hotellen. I motsats till tidigare forskning inom postkolonialism och turism visar det empiriska materialet för denna studie att diskurser om 'den Andre' utelämnas, vilket bör stärka känslan av turistens existens gentemot denna, samtidigt som vi ej kan tala om direkta maktutövanden. Med stöd i Michel Foucaults teorier om diskursers ordning görs analysen av diskursiva verkligheters relativitet och bakomliggande ekonomiska intressen möjlig, vilket föranleder en mer filosofiskt inriktad läsning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)