Miljö som konkurrensfördel vid val av transportleverantör : En kundundersökning av Posten AB:s kunder

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Ghada Mohamedramez; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här magisteruppsatsen handlar om grön logistik och miljömarknadsföring hos transportleverantörer. Bakgrunden till denna uppsats är en önskan/ett initiativ från Posten AB:s koncernfunktion för miljö och processkvalitet, att undersöka hur transportleverantörers konkurrenskraft påverkas av att bedriva ett seriöst miljöarbete. Logistikbranschen behöver bedriva ett seriöst miljöarbete eftersom denna genom sina transporter genererar en stor åverkan på miljön. Posten tjänar som ett exempel på företag som har behov av ett fokuserat miljöarbete, då transporter är en förutsättning för deras verksamhet. Det befintliga intresset för att minska miljöpåverkan för transporter är stort och inom transportbranschen är konkurrensen hård. Att arbeta med effektivisering av transporter är här mer en regel än ett undantag. Uppsatsens syfte är att undersöka om en proaktiv relation till miljöarbete utgör en konkurrensfördel på marknaden för Posten och andra transportleverantörer. Uppsatsen bygger på en kvantitativ enkätundersökning där Postens företagskunder tillfrågas om hur de värderar olika beståndsdelar i grön logistik. Postens kunder verkar överlag måna om att värna att en hållbar utveckling uppnås på lång sikt. Det finns inga uppseendeväckande skillnader bland kundgruppernas åsikt om huruvida Posten som leverantör ska bedriva miljöarbete eller inte. Även om ett specifikt kundföretag inte bedriver ett miljöarbete som manifesteras genom att de certifierat sig enligt en standard eller liknande, så verkar det inte utgöra ett hinder för att välja en transportleverantör som bedriver miljöarbete. Det går inte att svart på vitt avgöra om grön logistik utgör en vid val av transportleverantör eller inte, då detta val är beroende av kundernas specifika förutsättningar. ISO certifiering och ekonomi hör till faktorer som påverkar ifall Postens företagskunder prioriterar miljöfrågan vid upphandling eller inte. Undersökningens resultat pekar på kundernas uppfattning att grön logistik mer och mer håller på att bli en del av transportleverantörens helhet i leveransservicen. I dagsläget har företagskunderna en mer tillbakalutad inställning till miljöaspektens roll i förhållande till pris, kvalitet och leveranssäkerhet. Kundernas framtida syn verkar bestå av förhoppningar som Posten kan försöka uppfylla genom att i ännu större utsträckning arbeta med miljö som säljargument och göra grön logistik och miljövänliga tjänster till något som alla kunder har råd med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)