Kooperativt lärande – en kunskapsöversikt om delaktighet och kooperativt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Mirlinda Ismaili; Asma Haya; [2020]

Nyckelord: Kooperativt lärande; Delaktighet;

Sammanfattning: Uppsatsen är en systematisk kunskapsöversikt som syftar till hur man skapar förutsättningar för delaktighet utifrån kooperativt lärande. Studien presenterar även lärarens roll inom kooperativt lärande för att uppnå så goda resultat som möjligt i klassrummet. Därefter har resultatet kopplats till en delaktighetsmodell framtagen av tidigare professor vid Stockholms Universitet, Ulf Jansson. Resultatet av kunskapsöversikten visar att kooperativt lärande främjar elevernas delaktighet. Heterogena grupper visar sig vara bättre än homogena eftersom elever med olika kunskapsnivåer blandas, får ta del av varandras kunskaper och använder varandra som hjälpmedel. Kunskapsöversikten visar även att läraren har en betydelsefull roll inom kooperativt lärande och det är hens ansvar att sätta ihop eleverna i grupper samt att se till så att alla elever får en tydlig roll och att de fullföljer uppgiften. Resultatet visar även att läraren bör vara tillgänglig och stötta eleverna längst arbetets gång för att främja elevaktiviteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)