Hur används datorn som ett hjälpmedel i skolan?–Enkätundersökning om hur datorn tillämpas och används av elever och pedagoger i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Feria Latifi Nasufi; Juliana Mousawi; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Hur används datorn som ett hjälpmedel i skolan? –Enkätundersökning om hur datorn tillämpas och används av elever och pedagoger i undervisningen. Författare: Feria Latifi Nasufi Juliana Mousawi Abstract Syftet med arbetet är att undersöka hur datorn används som ett hjälpmedel i undervisningen i grundskolan för elever i årskurs 2-6. Samt hur pedagogerna förhåller sig till datorn som ett hjälpmedel. Huvudinnehållet i arbetet är hur datorn används i skolan som ett hjälpmedel i ett undervisningssyfte för både pedagoger och elever samt vilka för och nackdelar datorn har i undervisningen. Vår undersökning bygger på två enkätundersökningar, en med eleverna samt en med pedagogerna. Undersökningen ägde rum på en grundskola för elever i årskurs 2-6. Våra problempreciseringar: Vilket förhållningssätt har eleverna till datorn som ett hjälpmedel i skolan? Hur arbetar och använder pedagogerna sig utav datorn i undervisningen? Resultaten från undersökningen visade sig vara ha en positiv inställning i hur eleverna arbetar med datorn som ett hjälpmedel i skolan. Eleverna stimulerades för ett fortsatt arbete med hjälp av datorn medan pedagogerna menade att datorn bidrog till variation och motivation i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)