”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Emma Eriksson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en interventionsstudie genomförts där grammatikundervisning har integrerats i litteraturundervisningen. Syftet är dels att visa vad som händer när man integrerar grammatikundervisning i litteraturundervisningen dels att undersöka elevers attityder till integrerad grammatikundervisning och se om eleverna använder sig av ett grammatiskt metaspråk i det avslutande provet i litteraturhistoria.

Studien genomfördes under tre veckor och innefattade fem lektioner och ett provtillfälle. Eleverna går andra året på ett humanistiskt program. Under lektionerna diskuterades termerna nominalfras, utbyggd nominalfras och poetisk ordföljd i samband med litteraturläsning. Interventionen avslutades med att eleverna fick fylla i en utvärdering om deras upplevelser av momentet.
Resultaten visar att eleverna är positivt inställda till integrerad grammatikundervisning och att många ser fördelarna med att grammatiken inte är en isolerad del i svenskundervisningen. På litteraturprovet använde sju av 20 elever någon form av grammatisk terminologi i vid bemärkelse i sina analyser och visade därmed på en metaspråklig förståelse, vilket inte har förekommit hos de här eleverna innan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)