Butikskedjornas internationella etablering – vilka särdrag finns vid en gränsöverskridande etablering?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Många butikskedjor väljer i dagsläget att etablera sig internationellt men oftar visar sig detta vara ett mer komplext projekt än väntat. Juridiska, kulturella och lokala faktorer påverkar, men många verksamheter vet inte på vilket sätt eller i vilken grad. Syftet är att identifiera, beskriva och analysera de särskiljande aspekter som uppstår för en butikskedja vid en internationell kontra en nationell butiksetablering. För att uppfylla syftet och framställa rapporten har en abduktiv ansats använts. Intervjumetoden har varit av kvalitativ karaktär. Den grundläggande slutsatsen genom arbetet har varit att det finns särskiljande faktorer mellan länder vid en internationell butiksetablering MEN dessa går enbart att identifiera genom att använda samma typ av marknadsanalyser som vid en nationell etablering. Skillnaderna mellan länderna är samma oavsett land men de kommer till uttryck på olika sätt och med olika nyanser. De viktigaste skillnaderna finns i de kulturella, juridiska och lokala dimensionerna vilket medför att det för butikkedjan blir essentiellt att vara välförberedd och välinformerad kring den förestående marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)