Läppsurr eller sur läpp : En kvalitativ intervjustudie om lärares förhållningssätt till embouchyr i trombonundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att utifrån det fenomenologiska perspektivet samt livsvärldsperspektivet intervjua trombonlärare för att ta del av deras förhållningssätt till embouchyr i deras undervisning. I bakgrundkapitlet presenteras litteratur samt tidigare forskning som är kopplat till embouchyr. Den kvalitativa intervjuformen används som metod att samla in information med interpretativismen samt konstruktionismen som epistemologi samt ontologi. I resultatet presenteras respondenternas egna upplevelser, metodik samt förhållningssätt till embouchyr. Det framkommer en gemensam syn på vilka delar som ingår i en embouchyr samt metoder och punkter som kan förhållas till i sin egen undervisning. I diskussionen diskuteras resultatet med den presenterade forskningen där det uppmärksammas en skillnad i metodik och övningar där forskningen presenterar övningar som riktar sig till äldre elever. Respondenterna presenterar bland annat övningar som kan utföras utan instrumentet, vilket kan göra specifika moment mer riktat till yngre elever. Det framkommer även en till viss del gemensam syn på vad en embouchyr är. Det råder dock inget tvivel om, ur varken forskningen eller respondenterna, att embouchyren och luft är tätt sammankopplade då ingen av dem fungerar utan den andra, dock är de inte samma fenomen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)