To trust or not to trust? : En kvantitativ studie om relationen mellan social tillit och börsintroduktioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: En fråga som förr eller senare dyker upp i växande företag är beslutet om en introduktion på börsen ska genomföras eller inte och statistik visar på att antalet börsintroduktioner skiljer sig markant mellan olika länder. Tidigare forskning på vad som kan förklara dessa internationella skillnader är relativt begränsad och finns endast i en liten omfattning. Social tillit har visat sig vara viktigt i samhället och en bidragande orsak till att flera ekonomiska och sociala mål uppnås. Flertalet forskare har i sina studier kommit till slutsatsen att social tillit är positivt relaterat till ekonomisk tillväxt.   Det övergripande syftet med denna studie är att analysera vilka faktorer som påverkar graden av börsintroduktioner i ett land, med speciellt fokus på social tillit. Studien syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som skapar en aktiv marknad för börsintroduktioner. Detta studeras genom en undersökning av 31 olika länder under en tidsperiod som sträcker sig från 1988-2005.   Vid genomförandet av studien har en kvantitativ forskningsansats tillämpats. Detta har gjorts genom en positivistisk kunskapssyn och med ett deduktivt angreppssätt. Problemformuleringen har undersökts empiriskt samtidigt som tidigare teorier inom ämnet har studerats.   Studiens resultat visar på ett signifikant negativt samband mellan social tillit och antalet genomförda börsintroduktioner i ett land. Detta kan bero på att en hög nivå av social tillit innebär att företag har lättare att få tillgång till krediter och därmed inte behöver äntra den publika marknaden för att få tillgång till kapital.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)