Den osynliga specialpedagogen : En diskursanalys av bilden av specialpedagogen i fyra svenska tidningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Johanna Haskett; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det råder en osäkerhet och oklarhet kring specialpedagogens yrkesroll inom det svenska skolsystemet. Många arbetar i skolan med en specialpedagog utan att egentligen veta vad specialpedagogen förväntas göra. Osäkerheten kan spåras såväl bland lärare och assistenter som bland rektorer och skolchefer. Med den här uppsatsen vill jag göra en ansats till att se hur tankeföreställningar och uppfattningar av specialpedagogen kan skönjas i media. Tanken är att söka den uppfattning som finns och återskapas i den media som människor inom och utom skolvärlden tar del av. Syftet med den här uppsatsen är att bidra med kunskap om diskurser av ’Specialpedagogen’ i fyra tidningar i svensk media. Jag vill undersöka hur specialpedagogen konstrueras, presenteras och synliggörs. Detta vill jag sedan relatera till praktiken för att på så bidra med ökad förståelse för den.Uppsatsen arbetar efter två frågeställningar: Vilka diskurser om specialpedagogen blir synliga i tidningarnas texter? Vilka subjektspositioner blir synliga för specialpedagogen i texterna? Både som teoretisk grund och som metodansats används diskursanalys.   Den här uppsatsen har visat att diskurser i det undersökta materialet visar en otydlig och vag specialpedagog med lite eller inget eget diskursivt utrymme. I texter som rör sig i en specialpedagogiks kontext blir specialpedagogen en person i kulisserna; exkluderad. De positioneras bakom andra aktörer, som en i gruppen eller bakom en otydlighet i formuleringar så som: specialpedagogisk kompetens eller specialpedagogiskt stöd. Min slutsats av den här slutsatsen är att den osynliga specialpedagogen kan härledas från vaga styrdokument och en oklar bild av specialpedagogen som yrkesprofession i skolan, men även som en konsekvens av många förändringar av utbildningen till specialpedagog i sig. En konsekvens av detta kan bli att arbetet i skolan försvåras för specialpedagogen, båda vad gäller kommunikation med andra aktörer i och utanför skolan, men även gentemot sig själv och sin egen yrkesroll. I förlängningen kan en specialpedagog med sämre möjligheter att utföra ett gott arbete leda till att skola och framför allteleverna blir lidande då likvärdighet mellan skolor och en skolas möjlighet att erbjuda fullgott stöd kan bli lidande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)