Extra anpassningar och särskilt stöd i musikämnet.En studie om tre musiklärares arbete med och förhållningssätt till extra anpassningar och särskilt stöd i musikämnet på mellan- och högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka musiklärares förhållningssätt till extra anpassningar och vilka metoder de använder för att göra undervisningen begriplig för alla elever. Arbetet syftar även till att ta reda på om de intervjuade musiklärarna i studien upplever att de får den hjälp de behöver i sitt arbete med extra anpassningar och särskilt stöd. Genom en enkätundersökning ges även en inblick i hur eleverna uppfattar musikundervisningen gällande extra anpassningar och särskilt stöd. Jag har genomfört tre semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med musiklärare som arbetar på mellan- och högstadiet samt en elevenkät av kvantitativ form med elever i årskurs 9. Resultatet visar att de tre olika lärarna i studien har både delade och olika åsikter samt arbetssätt kring extra anpassningar och särskilt stöd. Resultatet visar precis som tidigare undersökningar att de tre intervjuade lärarna inte anser sig ha tillräckligt med kompetens för att undervisa elever som är i behov av särskilt stöd och/eller har någon funktionsnedsättning. Det finns en önskan från de intervjuade lärarna om att få kompetensutbildning inom området samt mer stöd från specialpedagog. Elevenkäten visar att eleverna har en positiv syn på sin musikundervisning. De flesta är nöjda med den hjälp och det stöd som erbjuds under musiklektionen i skolan. The study aims to investigate the approach of music teachers to extra adaptations and the methods they use to make teaching understandable for all students. The work also aims to find out if the interviewed music teachers in the study feel that they receive the help they need in their work with extra adaptations and special support. A survey also provides an insight into how students perceive music teaching regarding extra adaptations and special support. I have conducted three semi-structured, qualitative interviews with music teachers who work in middle and high school and a student survey of quantitative form with students in grade 9. The result shows that the three different teachers in the study have both shared and different views as well as ways of working on extra adaptations and special assistance. The results show, just as in previous surveys, that the three interviewed teachers do not consider themselves to have enough skills to teach students who are in need of special support and / or have a disability. There is a desire from the interviewed teachers to receive skills training in the field as well as more support from a special education teacher. The student survey shows that the students have a positive view of their music education. Most are satisfied with the help and support offered during the music lesson at school.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)