Blogg som jobb : En studie om att ha yrkestitel bloggare

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för informatik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka aktiva bloggares syn på yrket bloggare, sin egen blogg och bloggandet i allmänhet. Bloggen som yrke är ett område där tidigare forskning undersöker läsarnas och företagens interaktion med bloggaren. Det saknas dock ännu forskning som undersöker bloggarnas perspektiv på yrket och vad yrket kan innebära. Undersökningen fokuserar på den professionella sidan av bloggandet och utgörs av en kvalitativ intervjustudie med 13 respondenter. Resultaten diskuteras utifrån tidigare forskning samt teorier med utgångspunkt från olika marknadsföringsbegrepp. Resultaten visar att bloggarna är glada och stolta över vad de gör, men samtidigt upplever de att det finns en skepsis och oförstående från många. Bloggen ses inte som ett riktigt yrke, men i realiteten bevisar bloggarna att det kan vara allt från ens huvudsakliga yrke, till en hobby eller till ens digitala CV. Bloggen blir ett CV då det är en översikt över allt man gör samlat på ett ställe med kontinuerlig uppdatering. Enligt respondenterna ses bloggare som yrke fortfarande på med tveksamma ögon från stora delar av samhället. Det framkommer även att det ännu råder mycket okunskap, såväl bland bloggare som hos företag, kring hur man förhåller sig inom lagen när man arbetar med marknadsföring via bloggar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)