SKILLNADER MELLAN VINNARSKALLAR OCH JÄRNLADYS : Stereotypisering av manliga och kvinnliga ledare i affärstidningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Könsstereotyper har minskat de senaste åren, men existerar fortfarande inom arbetslivet och i synnerhet i relation till ledarrollen. Texter i media är en viktig källa till bevarandet av stereotyper av män och kvinnor. Med hjälp av diskursanalys kan stereotypiska budskap och mönster synliggöras och bidra till förståelse för hur könsstereotyper förmedlas mellan människor. Studien undersökte hur intervjuartiklar i affärstidningar förmedlar bilden av män och kvinnor som ledare. Resultaten visade att könsstereotypisering av ledare förekommer i intervjutexterna, bl.a. genom att manliga ledare beskrivs som mer kompetenta och auktoritära i sin roll till skillnad från kvinnliga ledare som ifrågasätts i större utsträckning och beskrivs som känslomässiga och passiva. Resultaten överrensstämmer med tidigare teorier om könsstereotypisering där mansrollen beskrivs som målinriktad och drivande medan kvinnorollen beskrivs som osäker och känslostyrd. Affärstidningars förmedling av könstereotyper kan bidra till att stereotyper bevaras och förstärks och att skillnader i förväntningar på ledarskap för män och kvinnor leder till att unga människor inte uppmuntras till ledarskap på samma sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)