Problematiken i att konsumera med lånade pengar : En kvalitativinnehållsanalys av deltagare i TV-programmet Lyxfällan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur kunskap och/eller självuppfattning påverkar individers kreditkonsumtion. För att besvara syftet genomfördes en kvalitativ innehållsanalys där 29 fall av det svenska TV-programmet Lyxfällan studerades. Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i IMB-modellen, där utgångspunkten är att självuppfattning och kunskap har en inverkan på individers kreditkonsumtion. Studiens huvudsakliga resultat visar på att kunskap och självuppfattning är något som i hög grad har en påverkan på individers kreditkonsumtion. Resultaten visar även att individer som skuldsatt sig på grund av onödig konsumtion hade en genomgående låg kunskapsnivå. Vidare kan vi se ett mönster där lyxkonsumtion i alla observerade fall motiverades av ett idealt- eller oönskat själv. Vi kan även se en förändring i beteendet hos de individer som slutade jaga en ideal självbild genom konsumtion. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)