Retorikens kreativa makt : en studie av reklamannonser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Retorik

Sammanfattning: Centralt inom marknadsföring och främst dagens moderna reklam är att skapa kreativa kampanjer som fångar mottagarens intresse, en utmaning som även retoriker har stått inför sedan antiken. Uppsatsen syftar till att från ett retoriskt perspektiv studera hur kreativitet uttrycks i fyra prisbelönta reklamkampanjer ur Cannes Lions Awards 2012-2013, samt att diskutera de olika dragens betydelse för reklamen. Som grund för analysen ligger teorier inom visuell retorik samt två steg i partesmodellen. Uppsatsen visar att skickligt användande av samtliga huvudtroper: metafor, metonymi, synekdoke samt ironi, skapar kreativitet och spänning. Det är även tydligt att utnyttjande och utmanande av kontexter kan bidra till hög kreativ kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)