Digitalfeminism : ett designperspektiv för interaktionsdesign

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: För att designa interaktiva digitala system som tillfredsställer användarens behov applicerar interaktionsdesigners ett användarcentrerat perspektiv på sin design. Designers bör då beakta demografier så som kultur, ålder och genus för att lära känna slutanvändarna av systemet. Idag beaktas demografin genus i en betydligt mindre utsträckning än exempelvis kultur, vilket kan betyda att interaktiva digitala system som designas inte blir genusneutrala, dvs. att systemet ska tillfredsställa både feminina och maskulina individer i samma utsträckning. Syftet med den här studien är att undersöka hur praktiker hanterar genus genom hela designprocessen för interaktionsdesign. För att undersöka detta har en kvalitativ intervjustudie med inspiration av Grounded Theory utförts. Empirin ifrån intervjuerna har presenterats och analyserats med hjälp av kodning. Slutligen har resultatet diskuterats. Resultatet från studien pekar på att interaktionsdesigners inte alltid medvetet beaktar genus och att det inte anses behövas då designers redan upplever att den digitala världen är genusneutral. Diskussionen av resultatet tycks påvisa två faktorer som behövs för att designa ett genusneutralt system. Faktorerna som det argumenteras för är dels att ett feministiskt synsätt på design skapar goda möjligheter för att designa jämställda system. Dels är det av vikt att beakta genus som demografi i samma utsträckning som kultur för att öka möjligheterna att designen tillfredsställer såväl feminina som maskulina individers behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)