Facebook och Snapchats behandling av personuppgifter efter GDPR förordningens införande : en kvantitativ studie om användarnas attityder kring tillit, transparens och personlig integritet/säkerhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Läsare till denna studie får ta del av en undersökning där sociala medieföretagen Facebook och Snapchat står i fokus. Syftet för denna studie var att undersöka användare av Facebook och Snapchats attityder gällande hanteringen av personlig integritet/säkerhet, transparens och tillit. För att möjliggöra denna studie valdes en avgränsning där svensktalande användare av Facebook och Snapchat mellan 18-30 år medverkade. Dessa respondenter besvarade ett frågeformulär, som publicerades online i olika sociala forum och grupper. Detta skedde på grund av att urvalet av respondenter skulle bli så stort och spritt som möjligt, oavsett geografiskt läge och tid på dygnet. Frågeformuläret baserades på vetenskapliga teorier för att stärka frågornas relevansen för studiens syfte och frågeställning. Frågorna utformades för att täcka faktorerna personlig integritet/säkerhet, transparens och tillit gällande Facebook och Snapchat. Efter att 210 respondenter besvarat frågeformuläret sammanställdes den insamlade datan och en analys genomfördes, med en jämförelse av det valda teoretiska ramverket. Analys och resultat lade sedan grund för att föra en diskussion där respondenternas attityderna gällande personlig integritet/säkerhet, transparens och tillit. Efter diskussionen kunde slutsatser dras som presenterar studiens följd av insamlad data. Denna studie är skriven på svenska och har utgått från en kvantitativ metod med ett deduktivt tillvägagångssätt. Studien gynnar läsare som vill ta del av användares attityder om Facebook och Snapchat behandling av personuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)