Personalkategoriers tankar om mobbning i och utanför skolan - En fallstudie

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka likheter och skillnader mellan vad olika personalkategorier på en skola uppfattar att mobbning är, hur det motverkande arbetet bör bedrivas och huruvida det saknas en samstämmighet. Studien utgår från frågeställningarna: Hur definieras begreppet mobbning av de olika personalkategorierna? Vilka likheter och skillnader finns det i synen på arbetet mot mobbning, mellan de olika personalkategorierna? Undersökningen har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie, med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Sex respondenter från en skola har intervjuats och resultatet visar både på en gemensam uppfattning om vad mobbning är för något och på oliktänkande vad gäller orsaker till uppkomsten av mobbning och motverkandet av företeelsen. För att säkerställa elevers trygghet i skolan och därmed främja deras utveckling och lärande, måste mobbning motverkas med all kraft. Detta kräver ett gemensamt förhållningssätt inom skolverksamheten och att all personal tar sitt ansvar i arbetet. Det respondenterna alla uppfattar som viktigast i arbetet mot mobbning är ett tolerant skol- och klassklimat, goda relationer mellan vuxna och elever, ett samarbete mellan skolan och hemmen, tydliga ordningsregler samt ett starkt ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)