Formellt och informellt lärande inom musikproduktion : Skillnader och likheter mellan självlärda och utbildade musikproducenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Denna studie behandlar området om inlärning av musikproduktion avgränsat till inlärning via högskola eller via självinlärning. Syftet med denna undersökning är att klargöra vilka fördelar och nackdelar det finns med att lära sig via utbildning gentemot att lära sig på egen hand utifrån dessa tre huvudområden, lärosätt, kunskap och jobbmöjligheter. Undersökningens mål är att bidra med information till blivande musikproducenter för att hjälpa de att välja vägen som är rätt för deras mål som producent. Det har samlats in kvalitativa data under månaderna oktober och november med tre semistrukturerade online intervjuer med fem informanter, informanterna i undersökningen är alla musikproducenter av olika slag där två har lärt sig ämnet på egen hand och resterande tre har lärt sig via en högre musikproduktionsutbildning. Dessa informanter tillfrågades om de övergripande för och nackdelarna med deras valda lärosätt av musikproduktion enligt huvudområdena. Resultatet visade många olika fördelar och nackdelar med både att studera musikproduktion på högskola och på egen hand som i slutändan visade att högskola har fler tydliga fördelar än vad självinlärning visade. Undersökningen kom i slutändan fram högskoleutbildning inom musikproduktion hade fler fördelar än att lära sig på egen hand men även att producentens val av att lära sig via högskola eller att lära sig själv inte är lika viktigt som individens personliga insats i ämnet, informanterna uppger att högskola ger verktyg som är hjälpsamma men det är inte en garanti för framgång. Undersökningen tillför en ökad kunskap för vad en blivande musikproducent kan förvänta sig med sitt valda lärosätt genom att punktera fördelar och nackdelar med både skola och självinlärning för att i slutändan att ta del av det positiva och undvika det negativa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)