Matematiklärares syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om lärares erfarenheter av grupparbete i ämnet matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Anas Sharif; Hanan Azzam; [2021]

Nyckelord: grupparbete; matematik; lärande; motivation;

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract   Syftet med studien är att öka kunskapen om och förståelsen för grupparbete som arbetsmetod i matematikundervisningen i årskurserna 7–9. Vårt intresse är riktat mot hur matematiklärare upplever grupparbete som arbetsmetod och hur de ser på grupparbetets potential för vad gäller kunskapsutveckling. I denna studie har vi använt oss av en kvalitativ metodansats, semistrukturerade intervjuer och tematisk analys för att kunna få svar på våra frågeställningar och belysa matematiklärarnas egna erfarenheter, synsätt och uppfattningar kring grupparbete som undervisningsmetod. Resultatet understryker vikten av lärarens roll och ledarskap vid grupparbete. Resultatet betonar även grupparbetets betydelse för elevernas lärande, kunskapsutveckling och sociala förmågor såsom samarbetsförmåga och kommunikationsförmåga. I studiens resultat framkommer att lärarna tycks ha en negativ inställning gentemot grupparbete som undervisningsmetod i ämnet matematik. Lärarna i studien anser vidare att denna arbetsform som kan ge upphov till obekanta processer bland eleverna fordrar lärarens engagemang från början till slut och även utgör utmaning för både lärare och elever.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)