Kontroversiella ämnen i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt beskrivs hur kontroversiella ämnen med inriktning på historieämnet i grundskolan kan behandlas. Först definieras vad ett kontroversiellt ämne är och varför detta har en relevans för lärare i ämnet historia, sen diskuteras varför kontroversiella ämnen är viktiga ta upp i klassrummet. En genomgång av informationssökningsprocessen görs tillsammans med en förklaring om hur avgränsandet av begrepp har gjorts. Efter det erbjuds en överblick av hur forskningsläget ser ut och vad nyckelpersoner inom fältet anser. Författarna diskuterar utifrån det kopplingar till en svensk kontext och problemen som finns i skolkultur, lärares kompetenser och deras möjliga förhållningssätt. Förslag på vidare undersökningar ges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)