Beläggningsskadors typ, omfattning och orsaker på statliga vägnätet

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Trafikverket genomför i dagsläget ett större projekt där undersökningar och analyser utav vägskador på statliga vägar utförs. Syftet med projektet är att långsiktigt förbättra möjligheterna att mäta vägnätet, försöka ta fram mätvärden som kopplar orsaken till skadornas uppkomst och varför vald underhållsåtgärd genomförs. Målet med denna studie är att med hjälp av en omfattande insamlingsfas i PMSv3, som lagrar data utifrån vägytemätningar, att kunna analysera olika typer av vägskador och dess olika egenskaper. Indata har sedan jämförts med Trafikverkets krav på underhållsstandard. Resultatet av datainsamlingen har sedan analyserats och samband mellan visuell skada och mätdata från PMSv3 har observerats. Nyttan med sambanden som har iakttagits leder till bättre förståelse om vilka huvudfaktorer som påverkar vägens nedbrytning och var dem vanligen förekommer. Totalt har 19 av 67 vägsträckor valts ut från datainsamlingen att redovisa och analysera. Det finns indikationer på sambanden utifrån resultatet som är redovisade i analysen och slutsatsen. Med hänsyn till observationerna i PMSv3 ligger denna studie för vidare fördjupning och forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)