Användandet av IT-strategi, för- och nackdelar.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Informationsteknik (IT) är en marknad som förändras snabbt. Att investera i IT kan därför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar på IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar på IT men strategin kan även ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebär dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör även användas. Det finns nämligen organisationer som har en IT-strategi men som inte använder den. Det viktiga är inte att ha en IT-strategi utan snarare hur den används. Syftet med studien är att berika kunskapen om hur en IT-strategi bör användas samt att ge en bild av vilka för- och nackdelar användandet av en IT-strategi kan ge. För att kunna erhålla kunskap om detta har intervjuer med organisationer som har en IT-strategi genomförts. Resultatet visar på att en IT-strategi bör användas som underlag vid diskussion för att bidra med hjälp till problemlösning. IT-strategin bör inte ses som en problemlösare i sig. Vidare visar resultatet att användandet av en IT-strategi kan ge nackdelar, men att det inte gör det för de intervjuade organisationerna. Däremot visar resultatet att användandet av en IT-strategi ger en del fördelar. Fördelar i form av att det blir ett stöd i arbetet, det ger en tydlighet, det underlättar beslutsprocessen samt att det skapar säkrare investeringar på IT.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)